Online Diary Bicara Hati..: Sebarkan Cinta-MU

Tuesday 7 May 2013

Sebarkan Cinta-MU

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..
Ya Allah,ya Tuhanku,bagi MU segala puji seagung kemuliaanMU dan seagung kebesaran kekuasaanMU…Ya Allah bimbinglah kami kpd akhlak yg trpuji..Selawat serta salam buat Rasulullah S.A.W keluarga serta sahabat Baginda..Assalamua’laikum buat saudara seislamku dimana jua anda berada….sebarkan salam..
Alhamdulillah...
Dapat juga saya mengkhatamkan novel sebarkan cinta-Mu karya ustazah fatimah syarha mohd noordin ni..walaupun sesetengah orang berpendapat beli novel adalah rugi..tapi saya jamin novel ini tidak merugikan kerana banyak ilmu yang dapat diambil dari novel ni..pada awalnya sahabat saya mempekenalkan novel tautan hati..novel tersebut telah membuat saya tertarik gn penulisan yg disampaikan oleh ustazah fatimah syarha..dari situ..saya cuba membeli novel karya beliau juga..iaitu novel sebarkan cinta-Mu..

sebarkan cinta-Mu ini memang sarat dengan ilmu seperti yg tertera di hadapan kulit novel ini sendri..iaitu penegasan tentang novel ini adalah novel tauhid..saya sebenarnya petama kali melihat susunan novel islamic dalam sebegini rupa..saya mengaku..yg saya sebenarkan minat kepada novel2 cinta di mana jalan ceritanya mengisahkan yang kehidupan dunia percintaan remaja yang terasa seakan mengasyikkan..tapi bila saya dah bace 2 buah buku islamic ini.. Saya pun mula stop baca novel cinta cintun....sejak akhir2 ni..saya berminat membaca novel2 islamic..sebarkan cinta-Mu bukanlah novel sahaja..ia juga adalah buku agama yg bnyk ilmu didalamnya..saya yg mahu mendampingi buku agama tetapi saya merasa kebosanan membaca point2 yg diceritakan..so novel2 islamic ini membuat saya x bosan untuk terus membacanya...

sebarkan cinta-Mu pada saya terbahagi kpda beberapa cerita yg berlaku di sebuah institusi agama yg dikenali sebagai KOSDAT.dlm permulaan, penulis membawa cerita ibu dhiya , seorg cleaner yg menemui rakannya yg baru dtg bekerja..iaitu sastri..dalam bercerita tntg watak ini..cerita ini akhirnya memperkenalkan watak lain seperti madam zeema, sarra, diranie,qasdina dan ramai lagi.. disini saya nak share sedikit sinopsis ringkas tntg novel sebarkan cinta-Mu..novel ini mengisahkan seorg daie'ah..(wanita bernama ibu dhiya) yg hanya seorg tukang kebersihan di KOSDAT...dia seorg yg tdk jemu menuntut ilmu dan menyebarkan ilmu yg beliau miliki..banyak konflik yang ibu dhiya tempuhi..namun dengan pewartakan seorg daie yg tenang, dia mampu mengatasinya..
Dalam novel ini juga ada dimuatkan isu poligami dan isu hijab..bagaimana ibu dhiya berhadapan dgn golongan yg berpegang dgn islam liberal..ibu dhiya yg cenderung kpd wasatiyyah dgn ilmu dan cara dakwahnya mampu menyatukan golongan2 ini..

poligami?? ramai lelaki menggunakan alasan mengikut sunnah untuk berpoligami..wanita yang menolak poligami bukanlah menolak hukum ALLAH..tetapi membuat pilihan untuk dirinya supaya tidak melibatkan dirinya dlm poligami..semua yg Rasulullah buat bukan sunnah, tetapi ada wajib, harus, makruh dan sebagainya..alhamdulillah buku ini sedikit sebanya membuka fikrah wanita ttg poligami..
nak tahu lebih lagi??..kena beli dan baca..insyaALLAH anda akn puas aty..
wallahualam...



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen