Online Diary Bicara Hati..: 13-Nov-2013

Wednesday, 13 November 2013

MACAM MANA RASA DIABAIKAN ???

hai korang..jgn lupa baca bismillah dulu sebelum membaca entry kali ni yew..selawat dan salam buat Rasulullah SAW..Allahumma solli 'ala saidina muhammad..
malm ni aku akan cerita tntg kisah yg selalu kita degar.. " mungkin pernah diabaikan.. mungkin juga pernah mengabaikan "  benar kan bnda ni. mungkin kita pernah diabaikan atau pernah mengabaikan.. aku nak cerita tntg pengabaian..tntg masyarakat zaman skrg.. kadang2 kita dgn senang mengabaikan org lain..tnpa memikirkan perasaan dan hati org yg kita abaikan..dengan bangga kita x mempedulikan org lain..tapi tahu ke kita..tnpa kita sedar org yg kita abaikan 2.. masih tetap menghargai dan mengharapkan kita selalu dengan dia.. walaupun kita telah mengabaikannya.. 

namun..ada bnda yg kita x sedar. bahawa kesabaran seseorg itu ada batasnya.. dimana org yg kita abaikan mungkin akn merasa penat dan lelah kerana..terus-terusan kita abaikannya..atau mungkin ia akan sakit hati..kecewa..dan marah.. hingga tiba suatu saat.. dia xkan muncul lagi dalam hidup kita..dan mungkin pada satu saat kita pula yg diabaikan.. mcm mana korg akn rasa?? sakit.. kecewa.. marah .. atau menyesal.. korg kena sedar.. itu lahh juga yg dirasakan oleh org yg kita abaikan.. tp mesti dalam hati korg.. tidak dapat terima atas perlakuaan org yg mengabaikan 2 kan.. ? hah.. korg xsuka.. ada korg pkir.. mcm mana perasaan org yg diabaikan 2?? pada masalh mcm ni.. aku blh ckp.. korg cermin laa diri sendri..pasrahlah pada ALLAH.. dan mntk maaf lah pada org yg telah kita abaikan 2..

yakinlah..apa yg kamu rasa saat kamu diabaikan adalah dari perbuatan kamu mengabaikan org lain..kita hidup didunia ni bukan hnya ingin menang sendri je.. ibarat ..ketika kita memerlukan org lain.. kita juga harus membantu org lain..ketika kita memerlukan kesenagan org lain.. maka kita juga harus bagi kesenagan yg kita rasakan.. jgnlah hanya memikirkan diri sendri..org yg x menghargaikan org lain.. mungkin suatu hari ia juga akn terkena apa yg pernah dilakukan... xd hal laa lau sorg je korg abaikan.. tp lau da dua,, tiga ..empat ..lima org yg korg abaikan.. melampau laa kan... satu saat.. mungkin org2 yg kalian abaikan 2.. akn berkumpul dan menyerang korg.. hah.. sape susah ?? 

setiap manusia pasti ingin disayangi dan dihargai.. begitu juga untuk menyayangi dan menghargai..tp dah jadi lumrah kehidupan..apabila kita disayangi..kita lupa untuk menghargainya buat masa yg panjang..atau selama-lamanya...bila dah disayangi..kita rasa senang dn happy selalu.. apabila hidup kita diambil berat oleh org lain..tp kita menghargainya ke?? kdg2 kita x pndai menghargai kehadiran seseorg dalam hidup kita..kita menolaknya..dan bila dia sudah kecewa dengan kita..dia lari dari hidup kita..bila tiba satu masa kita rasa perlukannya. barulah kita mula mencarinya semula.. tp saat 2.. sudah xd makna lagi.. ( manusia akn menghargai seuatu bila dia kehilangan sesuatu.. )

kasih syg seseorg.. bukan brg untuk dimainkan..tp itu adlah satu anugerah Allah yg perlu kita hargai dan hormati.. tp xperlu lah smpai hipokrit tau pura2 semata-mata untuk menghargai seseorg.. hargailah dan hormatilah dia dgn seikhlas hati.. jgn sesekali menyakiti hatinya,, sbb mungkin ia akn rasa x dihargai.. kehidupan hnyalah sementara.. setiap yg hidup pasti akn mati..setiap pertemuan pasti ada perpisahan..2 lah yg selalu kita dengar.. tp ad ke kita betul2 menghayatinnya,,? 

note: hargailah org yg menyayangimu..walaupun dia bukan org yg kamu pilih untuk disygi.. sbb dia juga mempunyai hati dan perasaan untuk dihargai.. walaupun x setinggi gunung perghargaan yg kamu beri..cukuplah sekadar menjaga hati dan perasaannya..sesungguhnya itu lebih bermakna dripd duit. ^_^

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen