Online Diary Bicara Hati..: kuRSuS AsAs JPAM..sIRi 5 2013..KUIM..

Monday 11 March 2013

kuRSuS AsAs JPAM..sIRi 5 2013..KUIM..


Dengan nama Allah  yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Bismillah permulaan kata,
Pada Allah Yang Maha Berkuasa,
Mohon redha hidup di dunia,
Agar selamat dari azab neraka.
alhamdulillah,masih dipanjangkan umur n sihat kesihatan bersama orang tersayang...moga korang semua sihat..alhamdulillah..
Whoot whoot..^_^
haloo ..saya wanna take time for spend wif this belog..sbb apa..tuhh tajuk atas 2..kursus asas jpam siri 5 2013..kuim..haishh..penat gler lha..yg diadakan di jpam negeri melaka..ayer keroh..selama 3 ari..8,9 dan 10 mac 2013..emm..mmg saya terpaksa pergi ..tp mula2 lha..sbb saya cuba ikhlas kan dri saya..kerana ikhlas sgt2 istimewa..walaupun payh nk berikan sbb knpa..tp ikhlas memberi pergaruh yg besar dan bermakna terutamanya dlam perkara yg dilakukan bagi setiap umat Islam..ni pon sbb kawan saya sentiase nasihatkan saya..ikhlas dalam setiap perkara yg kita lakukan..jgn sesekali kita ckp terpaksa kerana ia akn sia2 nanti..ilmu xkan masok lau setiap n semua perkara yg kita lakukan kita cakap terpaksa..ikhlas kan lha kerana ALLAH SWT..insyaALLAH.kita akn berjaya dlm idup..
okey..JPAM..Jabatan pertahanan awam malaysia..saya pilih koku ni pun sbb kawan saya paksa saya masuk..dia kata best masuk jpam..tp saya sgt2 xminat..sbb ada berkawat..hehe..tp dha masuk..nasib lhaa kan..nak wat cm mana lagi..join je lha..walaupun mula2 terpaksa..last2 saya rasa okey lha..dapat juga ilmu baru..alhamdulillah.
peserta kuim seramai 35 kot..haha..main ckp jew..xigat pon..pegawai kuim 6 orang..so selama 3 ari ni..blh dikatakan best..blh dikatakan xbest..so tegah2 lhaa..bnyk juga aktiviti yg telah diadakan..pengenalan tentang pertahanan awam,kawat kaki asas,pertolongan cemas asas,melawan kebakaran asas,penyelamat asas,riadah dan bersukan dan juga ujian..haha..ari sabtu ad lak rotong royong kat jpam alor gajah..emm penat laa..cabut rumput..menyapu..cangkul pon ad gak dan lain2 laa..haishh..kat uma pon susah nk pegang cangkul kat program lakk ad mcm ni.emm..
selain itu, ari sabtu..malam..exam..hah..yg 2 xblh belah laa..ad lakk exam kan..saya igat just aktiviti mcm sukan2 n berkawat..upenye x..ad exam upenye..yg objektif okey laa ad pilihan jawapan..yg subjektif..ad ke die tnya tntg pangkat2..cnfm laa kat situ..saya bnyk merepek..haha..baru first time kot join..mne laa nk thu sgt tntg pangkat2 ni..exam abis kol 11 lebih kot..emm igat lpas exam leh masok bilik upenye x..kita org kne pgi tempat kawat kaki n kne lawan futsal..haha..okey saya xigat laa saya kne lawan group mne..tp group saya goal kan sekali..mknenye yg kalah kne berendam kat air paras pinggang..saya suka lhaa sbb saya xkne..menang katakan..haha..tp kali kedua lawan..dua2 group kalah..dua2 group kne berendam..sapa yg penah kalah..rendam smpai bahu..kita orang patut smpai pinggang jew..ketua 2 suh smpai bahu juga..xaci kan..sbb kita org kalah sekali jew..grrrr...
selesai berendam..kita org igat da blh balik..sbb da kol 3.30 kot time 2..emm upenye x..haishh..mmg x laa kan..da berendam..pas 2 kne duduk lagi..main radio rosak..mengigil laa kita org kat stu..mcm nk terkencing pun ad..tp x okey..hehe...lau group saya..saya org last..emm urusetia bg ayat merepek n pnjang2..smpai kat saya jew..tetibe pendek..bkn slh sy ea..slh org tengah laa..haha...haishh tapi saya kesian sgt2 kat pegawai kuim..kak syira,kak teha n kak dura..lama dia org kne berendam kat dlm air 2..korang bayang kan laa..pukul 3 lebih pagi kot..mmg laa sejuk kan..lme juga lahh sya ngok..kesian sgt2..tiga2 kaka pegawai ni..bek2 kot..emm..saya suka ngok kak syira..haishh..saya pun xthu npew.. saya rasa muka dia comel laa..suka ngok dia..tp die susah nk senyum..mcm garang laa..tp still comel..:)
okey..time last..apa lagi..kita org happy laa kan..maklumlahh..nak balik uma da..haha..bnyk lagi laa..peristiwa..lau nk cerita bnyk2..xdpt nk cerita laa..so smpai disini jew..lau korang rasa nk msok jpam..korang minat..masuk jew..sbb aku rasa penat maybe sbb aku xminat..tp enjoy jew program die..xserius sgt..just penat sikit..normal laa kan..
ni jew gmbar yg aku leh bg ngok..curi kan group jpam melaka..haha..
ni sebelum pergi..yg baju kurung 2 xpergi pon..sibuk jew..tp saya suka ngok die..die baik.so suka aty laa nk msokkan..xcm bdx sem 1 n sem 2 yg join jpam dri awl die org masok..bajet mcm da jadi pegawai..grrr..


ni laa trak jpam yg kita org naik..haishh..firts time kot naik trak..:-(
kaka syira yg saya cakap comel 2..haishh..suka aty saya jew masok kan pic die tanpa pengetahuan..hahaha
saya suka ngok dia diam2..sbb saya akn dapat melihat senyuman die yg comel 2..:)..jgn mara ye..smile always..:)
ni time LDK..kuliah n sukan..:-)
 time rotong royong kat jpam alor gajahh..emm..penat,,:-(
 ni laa kolah ke tangki..ak pun xthu..dlm 2 laa air yg kita org kne berendam..haisshh..mmg sejukk..
 time majlis penutup..serius x muka kita org..mne x nya..en.baharom gah bg taklimat 2..:-)
ari last after majlis penutup..kami bergambar beramai-ramai..mood happy..nak balik..:-)

okey habis lha..lau nak masok pic semua..mmg penoh laa entry saya bb jpam ni..haha..korg pegi ngok sendri kat fb..group jpam melaka kot..lau korg nak tahu..gmbar2 yg saya masuk 2..bnyk pic kak syira..haishh..suka t jew kan..kesah kew...blog saya..so suka aty saya lahh..

note:saya akn simpannya jadi kenagan yang x dpat dilupakan..n juga satu pegalaman yg x dpt dilupakan..JPAM..Memastikan keselamatan orang awam dan harta benda terus terpelihara sebelum, semasa dan selepas sesuatu bencana. kami "SEDIA PANTAS BERINTEGRITI"...

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen